4.11.2005

Kaatuminen Pyhästä Hengestä

Käsittelen lyhyesti erilaisia näkökantoja koskien tätä mielipiteitä jakavaa karismaattista ilmiötä. Tarkastelu ei ole luonteeltaan tieteellinen, vaan tarkoituksena on esittää erilaisia näkökantoja samasta ilmiöstä. Tarkoitan ilmiöllä tilannetta, jossa henkilö (usein pastori, evankelista tms.) rukoilee halukkaan puolesta, ja tämä kaatuu (ilmiössä, jota tarkastelen. Kaatuminen ei tapahdu tietenkään aina). Tilanne sijoittuu kokouksessa yleensä tilaisuuden loppuun.

Kristillisiä selityksiä
Puolustavia näkökantoja:
- Pyhä Henki toimii rukoilijan kautta. Pyhä henki täyttää kohteen, ja tämä kaatuu Hengen voimasta
- Joidenkin ihmisten kautta Pyhä Henki toimii erityisen voimallisesti, esim. Markku Koivisto
- Kaatuvalle tulee yleensä hyvä olo, ja samalla saattaa tapahtua muitakin karismaattisia ilmiöitä Pyhän Hengen vaikutuksesta, esim. eheytymistä, näkyjä, nauramista, "humaltumista PH:stä" jne.
- Myös Raamatussa tapahtuu oudompiakin karismaattisia ilmiöitä

Vastustavia kristillisiä näkökantoja:
- PH ei kaada tai saa ihmistä toimimaan "alentavasti", alentavuus on tietysti suhteellinen käsitys
- Raamatussa ei ole erityisiä kaatamiseen erikoistuneita hahmoja, vaan ilmiöt tapahtuvat suvereenisti Jumalan haluamina
- (ääri)Karismaattiset ilmiöt ovat lähinnä viimeisten aikojen eksytys, ja oire nautinnonhaluisesta, minäkeskeisestä kristillisyydestä
- Ilmiöt ovat yleisuskonnollisia, joten ne eivät todista mitään (tai ehkä sen, että myös Saatana osaa tehdä ihmeitä)
- Myös psykologisista selityksistä käytetään oikeastaan kaikkia alla olevia

Psykologisia selityksiä
- Hypnoosin esi-isä Mesmer teki vastaavanlaisia ilmiöitä, käyttäen hyväksi ääntä, eleitä, valoja, musiikkia, suggestiota jne.
- Tilaisuuksissa luodaan vahva odotus jostain ihmeellisestä. Kun ihminen odottaa ja uskoo johonkin vahvasti, hän itse auttaa ilmiön tapahtumisessa(tai aikaan saa sen itse).
- Suggeroijan ei tarvitse itse tietää toimivansa luonnollisesti, vaan hän voi itsekin uskoa toimintansa yliluonnollisuuteen
- Rukoiltava on usein silmät kiinni keskittyneessä tilassa. Rukoilijan hienovarainen painaminen esim. otsasta tai rinnasta, yllättävä kosketus, kovaan ääneen sanotut sanat, kuten: "fire!" tai "be healed!" tai kiellillä puhuminen, puhallus kovaa mikrofoniin(jolloin syntyy "helluntain tulenliekkien ääni")konkreettisesti säikäyttää(rukoiltavan samalla uskoen yliluonnolliseen toimintaan)kohteen, ja aiheuttaa kaatumisen sekä mahdollisesti muita reaktioita
- Ryhmäsuggestio vahvistuu, mitä enemmän merkkejä yliluonnollisesta toiminnasta näkyy ympärillä. Takana olevat kiinniottajat luovat osaltaan odotusta jostain konkreettisesta, ja auttavat rentoutumaan
- ihmisen psyyke ja keho toimii vuorovaikutuksessa, vrt. placebo-efekti, parantuminen ja sairastuminen. Itse uskon kohteen ei siis tarvitse olla tosi aiheuttaakseen toivottuja vaikutuksia
- Suggestioherkkyyteen vaikuttaa luontainen sensitiivisyys. Osaa ihmisistä on äärimmäisen vaikea esim. hypnotisoida, toisille se on helpompaa

Salatieteellisiä selityksiä
- Rukoilijan astraalikeho kurottautuu rukoiltavan vastaavaan, ja syntyy yliluonnollinen kosketus. Vaatii vastaanottajan sensitiivisyyttä
- Vastaanottajan projisoima "apuminä" koskettaa häntä itseään
- Ihminen saa joko rukoilijan avustuksella, tai itsenäisesti, kosketuksen omaan henkeensä
- Jos ihminen laskee täysin suojansa alas, voi häneen vaikuttaa alkeellinen elementaali(henkiolento), joka on yleensä ihmisen itsensä toiveiden projektio, joka muodostuu ideoiden maailmasta ja tuhoutuu, kun sitä ei enää tarvita. Näin tapahtuu esim. spiritistisissä istunnoissa. "Vainajien henget" eivät siis ole todellisia vainajien henkiä
- Edelliset selitykset selittävät myös, keneltä mahdolliset näyt tai profetiat voivat tulla(itseltä, korkeammalta minältä(Jumalalta), toiselta ihmiseltä tai elementaaleilta. Huomioitavaa on, että jos rukoilija toimii itsekkäistä syistä, esim. saadakseen kunniaa, vaikka auttamalla toisia, syyllistyy hän mustaan magiaan

Kuten huomaamme, samaa ilmiötä voi perustella monella tavalla. Jokainen kanta selittää saman ilmiön omasta maailmankatsomuksestaan käsin. Psykologinen kanta aiheuttaa vähiten jatkokysymyksiä, ja on siten helpoiten omaksuttava käsitys.

4 kommenttia:

  1. Mistä olet saanut tietosi uskontopsykologiasta liittyen kaatusmisilmiöön? Tällaisissa tapauksissa pitäisi aina mainita lähteet.

    VastaaPoista
  2. Luin jokin aika sitten ortodoksimunkki Seraphim Rose:n kirjan 'Orthodoxy and the Religion of the Future', ja hän käsitteli myös tätä kaatumisaihetta omasta näkökulmastaan l .ortodoksisen perinteen kannalta käsitellessään laajemminkin karismaattista kristillisyyttä. Rosen mukaan kaatumisilmiöt kuten myös koko karismaattinen kristinusko ovat osa lopunajan ilmiötä, jossa vaikuttavina tekijöinä ovat rappeutuneeen uskonnollisuuden ohella 'ilmanvallan henget', eli tutummin kutsuttuna demonit ja langenneet noeettiset vallat. Kirjaa voi hyvin suositella jokaiselle, jota kiinnostaa tutkia karismaattisuutta, kaatumisia ym. ilmiöitä ortodoksisen perinteen valossa; myös muut aikamme (huolestuttavat) ilmiöt saavat teoksessa ansaitsemaansa huutia.

    Itse olen taipuvainen pitämään tätä useimmissa tapauksissa aivan oikeana arviona, ja koen psykologisten selitysmallien lukeutuvan tämän arvion sisään. Pyhä henki ei uskoakseni toimi ihmisen oma arviointikykyä tai järkeä vastaan, eikä siten myöskään saa aikaan tällaisia kaatumisia ja "kielillä puhumista", viimeisessä tapauksessa ainakaan siten, että puhuttu kieli on täysin käsittämätöntä siansaksaa.

    VastaaPoista
  3. Pidän itse psykologista esitystä käyttökelpoisimpana pohjaselityksenä, jonka kautta asiaa voi arvioida erilaisista maailmankatsomuksista käsin. Tähän asiaan liittyen kannattaa lukea asiaa sivuava rikostapaus (http://www.finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/2014/20140017). Lainaus tutkintamateriaalista: "Korkeimmassa oikeudessa Lauerma on kertonut, että hyvin suggestioherkkiä henkilöitä on noin kymmenen prosenttia väestöstä." Tapauksen yksityiskohdat venyttivät omalta kohdaltani käsitystä siitä, mitä kaikkea voimakkaalla suggestiolla voi tehdä.

    Esittämääsi ortodoksista näkemystä mukailee myös mittava joukko anti-karismaatikkoja, joita lienee eniten luterilaispohjaisissa herätysliikkeissä.

    Tämänkaltaiset ilmiöt voivat tuntua sekularisoituvassa yhteiskunnassa jo historiaan jääviltä ilmiöiltä, mutta kristillinen karismaattisuus on globaalissa mittakaavassa nouseva trendi. Kristillisistä suuntauksista juuri karismaattiset suuntaukset leviävät kaikkein nopeiten.

    VastaaPoista
  4. Kyseinen rikostapaus on tullut joskus aiemminkin vastaan, en vain muista missä yhteydessä. Hypnoosi ja voimakas suggestio ovat kieltämättä varsin oivia välineitä tällaisten vaikutusten aikaansaamisessa, ja itse pitäisinkin niitä suoranaisesti "demonisina" ilmiöinä.

    Mainitsemani Seraphim Rose:n pitkähkö kirjoitus karismaattisuudesta näyttäisi löytyvän myös internetin syövereistä kokonaisuudessaan:

    http://orthodoxinfo.com/inquirers/frseraphim_charismatics.aspx

    VastaaPoista