Esoteerinen kristinusko

Kuvassa Sinailainen Kristus pantokrator. Huomioi vasemman puolen suurempi pupilli ja suljettu evankeliumi sekä oikean puolen armollinen ilme ja käden siunaava asento.

Salatieteen metodologia II -kirjoituksen lopussa oli lyhyt vastine kristityille, jotka kieltävät ihmisen mahdollisuuden tietää hengen asioita. Laajennan kirjoitusta tässä käsittelemällä esoteerisen kristinuskon perusteita. Perustelun tarve on kahtalainen: esoteerisen kristinuskon mahdollisuudet kieltävät eksoteeriset kristityt sekä eräät esoteerikot. Kaikki esoteerikot tunnustavat kabbalistien tulkinnat Toorasta ja gnostikoiden omat kirjoitukset, mutta kanonisoidun Raamatun uusi testamentti aliarvioidaan helposti. Käytän aineistona näistä syistä ainoastaan yleisesti kanonisoitua Raamattua. Rajaan lainaamiani jakeita tilan säästämiseksi, mutta  on tietenkin syytä perehtyä jakeisiin kokonaisuudessaan.

Moni kristitty ajattelee, ettei kristinuskoon kuulu mitään salaista, vaan kaikki mitä puhtaaseen uskoon kuuluu on julkista. Perinteinen ajatusmalli salatieteistä perustuu epäilykseen jonkin häpeällisen piilottelusta, joka saa pohjansa jakeista, joissa tuomitaan ulkokultaisuus ja synnin salaaminen. Kuten aiemmissa teksteissä olen korostanut, on vakavassa salatieteessä tiukat siveelliset kriteerit, joihin ei kuulu mitään yleisesti salatieteisiin yhdistettyä synnin stigmaa. Kristuksen vuorisaarna on vakavasti tulkittuna erinomainen elämänohje. Sillä Jumala tuo kaikki teot tuomiolle, joka kohtaa kaikkea salassa olevaa, olkoon se hyvää tai pahaa. -Saarn. 12:14.

Täydellistymisen tavoite -vierasta kristinuskolle?
Eksoteerisen kristinuskon dogmi uskosta sijaiskärsijään ja kaiken muun metafyysisen hylkäämiseen ei saa perusteita Raamatusta. Heprealaiskirjeessä mainitaan Kristuksen opin alkeet joita seuraa pyhitys eli pyrkimys täydellisyyteen: Jättäkäämme sentähden Kristuksen opin alkeet ja pyrkikäämme täydellisyyteen, ryhtymättä taas uudestaan laskemaan perustusta: parannusta kuolleista töistä ja uskoa Jumalaan, oppia kasteista ja kätten päällepanemisesta, kuolleitten ylösnousemisesta ja iankaikkisesta tuomiosta. -Hebr 6:1-2

Jeesus itse korosti pyhitystä, ei uskoa ilman tekoja. Usko on moottori, lähtökohta, joka motivoi toiminnan. Syntien anteeksi saamista on evankeliumeissa korostettu, koska se on tärkeä lähtökohta uskon ohella. Kuitenkin Jeesus kehoitti syntistä naistakin armahtamisen jälkeen olemaan tekemättä syntiä. Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on. -Matt 5:48 Ja kärsivällisyys tuottakoon täydellisen teon, että te olisitte täydelliset ja eheät ettekä missään puuttuvaiset. -Jaak 1:4

Usein väitetään, että Jeesus oli ainoa täydellinen ihminen.  Kuitenkin Jeesuksen seuraajissa oli  täydellisiksi kutsuttuja, jotka keskustelivat Jumalan salatusta viisaudesta. Kuitenkin me puhumme viisautta täydellisten seurassa, mutta emme tämän maailman viisautta emmekä tämän maailman valtiasten, jotka kukistuvat, vaan me puhumme salattua Jumalan viisautta, sitä kätkettyä, jonka Jumala on edeltämäärännyt ennen maailmanaikoja meidän kirkkaudeksemme, sitä, jota ei kukaan tämän maailman valtiaista ole tuntenut- sillä jos he olisivat sen tunteneet, eivät he olisi kirkkauden Herraa ristiinnaulinneet- vaan, niinkuin kirjoitettu on: "mitä silmä ei ole nähnyt eikä korva kuullut, mikä ei ole ihmisen sydämeen noussut ja minkä Jumala on valmistanut niille, jotka häntä rakastavat". Mutta meille Jumala on sen ilmoittanut Henkensä kautta, sillä Henki tutkii kaikki, Jumalan syvyydetkin. -1. Kor 2:6-10

Voiko ihminen tietää Hengen salaisuuksia?
Mielenkiintoista kyllä, vastaus väittämään tiedon mahdottomuudesta on samansisältöinen materialistisella agnostikolla ja kristityllä agnostikolla (katso myös vanha kirjoitukseni uskon ja agnostismin yhtäläisyydestä). Todellakin, ei voi löytää jos ei edes etsi. Varmasti ei myöskään motivoi etsiä, jos ei usko että voi ylipäänsä löytää. Tähän pätee tavallinen toiminnan kaava: usko/hypoteesi -> toiminta -> tulos. Aiemmin mainitsemani kohta 1. Kor 2:6-10 kertoo täydellisten puhuvan salattua Jumalan viisautta ja Hengen kyvystä tutkia Jumalan syvyyksiä. Vähään tyytyvä saa vähän, viisautta etsivä saa viisautta. Vähään tyytyminen ei ole kuitenkaan suotavaa, kuten eksoteerisessa kristinuskossa usein väitetään. Pyydä tietoa avuksi, korota äänesi ja kutsu ymmärrystä. Etsi sitä kuin hopeaa, tavoittele niin kuin kätkettyä aarretta. Silloin tajuat, mitä on Herran pelko, opit, mitä on Jumalan tunteminen, sillä viisaus tulee Herralta, hän antaa tiedon ja ymmärryksen. -Sananl 2:3-6. Esoteerinen kristinusko ei suinkaan kehoita luopumaan Kristuksesta, vaan päinvastoin Kristuksesta on löydettävissä kaikki. Tieto Kristuksessa on kuitenkin salattu, eikä sitä voi löytää etsimättä. Että heidän sydämensä, yhteenliittyneinä rakkaudessa, saisivat kehoitusta omistamaan täyden ymmärtämyksen koko rikkauden ja pääsisivät tuntemaan Jumalan salaisuuden, Kristuksen, jossa kaikki viisauden ja tiedon aarteet ovat kätkettyinä. -Kol 2:2-3 ...rukoillen samalla meidänkin edestämme, että Jumala avaisi meille sanan oven puhuaksemme Kristuksen salaisuutta... -Kol 4:2-4

Jeesuksen julkinen ja salainen opetus
Vaikka Jeesus puhui elinaikanaan vain julkisesti, oli opetus niin monitasoista, että vertaukset olivat ihmisille monesti käsittämättömiä. Jeesuksella oli monesti runsaasti kuulijoita, mutta hän kohdisti puheensa yleensä jollekin tietylle kohderyhmälle. On selvää, että jos opetuslapset eivätkä kirjanoppineetkaan aina ymmärtäneet hänen vertauksiaan, ei ymmärtänyt kansakaan. ...Minä olen julkisesti puhunut maailmalle; minä olen aina opettanut synagoogissa ja pyhäkössä, joihin kaikki juutalaiset kokoontuvat, enkä ole salassa puhunut mitään. -Joh 18:20 Hän sanoi: "Te olette saaneet oppia tuntemaan Jumalan valtakunnan salaisuudet, mutta muille ne esitetään vertauksina, jotta he nähdessäänkään eivät näkisi eivätkä kuullessaankaan ymmärtäisi. -Luuk 8:10.  Kuitenkin myöhemmin samassa evankeliumissa: ...Mutta he (opetuslapset) eivät ymmärtäneet tästä mitään, ja tämä puhe oli heiltä niin salattu, etteivät he käsittäneet, mitä sanottiin. -Luuk 18:31-34. Tällainen julkisesti esitetty "salakieli" on verrattavissa mysteerilaitosten näytelmiin; asiaan vihkiytymätön ei ymmärrä näkemäänsä. Ristiinnaulitsemisen jälkeen Jeesus opetti vain opetuslapsille ja valitsemilleen henkilöille. Pyhä Henki laskeutui opetuslasten päälle lukittujen ovien takana, sama Pyhä Henki joka laskeutui Jeesukseen Jordanin kasteessa ja aloitti hänen julkisen palvelustyönsä. Mysteerien kieltäminen on aiheuttanut kristinuskossa pahimmillaan Jeesuksen opetukselle vastakkaista toimintaa. Kaiken julkistaminen on luonut puitteet stadionit täyttäville show-tapahtumille. ...Vaan sinä, kun rukoilet, mene kammioosi ja sulje ovesi ja rukoile Isääsi, joka on salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle. -Matt 6:3-4, 6

Tie, totuus ja elämä
Universaalissa vertauskuvassa löytämisestä on kaita tie ja ahdas portti jonka harvat löytävät. Vuorella oleva kaupunki näkyy ja osoittaa suunnan. Kaupungissa koputettaessa ovi avataan ja sisällä on valaiseva lamppu jonka valo näkyy sisälle tulijoille. Kaikkea ei ole syytä julistaa kaikille. Helmiä annetaan vain niille jotka niitä pyytävät ja ovat kelvolliset ottamaan vastaan (huom. Simon noita Apt. 8:20-23). Älkää antako pyhää koirille, älkääkä heittäkö helmiänne sikojen eteen, etteivät ne tallaisi niitä jalkoihinsa ja kääntyisi ja repisi teitä. Anokaa, niin teille annetaan; etsikää, niin te löydätte; kolkuttakaa, niin teille avataan. Sillä jokainen anova saa, ja etsivä löytää, ja kolkuttavalle avataan. -Matt 7:6-8. Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät; mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät. -Matt 7:13-14. Ei kukaan joka sytyttää lampun, peitä sitä astialla tai pane vuoteen alle, vaan panee sen lampunjalkaan, että sisälletulijat näkisivät valon. Sillä ei ole mitään salattua, mikä ei tule ilmi, eikä kätkettyä, mikä ei tule tunnetuksi ja joudu päivän valoon. Katsokaa siis, miten kuulette; sillä sille, jolla on, annetaan, mutta siltä, jolla ei ole, otetaan pois sekin, minkä hän luulee itsellään olevan. -Luuk 8:16-18. Me kaikki, jotka kasvot peittämättöminä katselemme Herran kirkkautta kuin kuvastimesta, muutumme saman kirkkauden kaltaisiksi, kirkkaudesta kirkkauteen. Tämän saa aikaan Herra, joka on Henki. -2. Kor. 3:18.

Tietoa ei salata elitismin vuoksi, vaan koska siveellisen kasvun olisi kuljettava tiedon edellä.  Annoin teille ravinnoksi maitoa, en vahvaa ruokaa, sillä sitä te ette olisi vielä kestäneet. Ette kestä sitä vielä nytkään, sillä olette yhä vanhan luontonne vallassa. -1. Kor 3:2,3a. Huomioi tässä aiemmassa kirjoituksessani käsittelemäni kohta: Vai kuka teistä on se ihminen, joka antaa pojallensa kiven, kun tämä pyytää häneltä leipää, taikka, kun hän pyytää kalaa, antaa hänelle käärmeen? -Matt 7:9. Kehitys tapahtuu progressiivisesti, eihän esikoululaistakaan laiteta suoraan yläkouluun. Perusopinnot pitää olla suoritettu, jotta voi nousta ylemmille luokille. Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo. Sille, joka voittaa, minä annan salattua mannaa ja annan hänelle valkoisen kiven ja siihen kiveen kirjoitetun uuden nimen, jota ei tiedä kukaan muu kuin sen saaja. -Ilm 2:17. Kuten Matteuksen evankeliumin jakeen sekä edellisen lainauksen perusteella näemme, on leivän vastinpari kivi. Kivi on alussa liian kova ja raskas, käärme tuo mieleen myrkyn ja pahuuden. Kivi ei ole kuitenkaan absoluuttisesti paha, vaan ainoastaan kiinteämpi muoto Sanalle kuin leipä. Kivi osoittautuu peruskallioksi ja kulmakiveksi, käärme pelastavaksi vaskikäärmeeksi. Raamattua paremmin tunteva voi palauttaa mieleensä kiven, leivän, vaskikäärmeen, mannan, valon, tien ja portin symboliikkaa ja havaita symbolien ykseyden.

Jumalan kunnia on salata asia, ja kuningasten kunnia on tutkia asia. Taivaan korkeus ja maan syvyys ja kuningasten sydän on tutkimaton. -Sananl 25:2-3

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti