20.12.2005

Kristillistä symboliikkaa


Symbolit muodostavat uskonnossa helposti omaksuttavia merkityssisältöjä. Kristinuskossa on suuri määrä raamatullista ja Raamatun ulkopuolista symboliikka. Symboliikka ei ole aina ristiriidatonta: leijona voi olla Raamatussa joko Saatana (1. Piet 5:8) tai Jeesus (1. Moos 49:9). Samoin kointähti eli aamutähti (Venus) mainitaan Raamatussa sekä Jeesuksen (Ilm 22:16) , että Saatanan (Jes 14:12) vertauskuvana.

Vanhassa testamentissa vuohi kuuluu syötävien eläimien joukkoon, eli se ei ole saastainen (5. moos 14:4). Kuitenkin nykyään vuohi on varsin tunnettu Saatanan symboli. Vuohen demonisoimisesta voisi kirjoittaa enemmänkin, liityen kreikan mytologiaan ja moderniin saatanan palvontaan. Mielenkiintoista on se, että C.S. Lewiksen Narniassa faunit eivät ole mitenkään saatanallisia olentoja, eräänkin nimi on Bacchus.

Kotka mainitaan vanhassa testamentissa saastaiseksi, "inhottavaksi" eläimeksi (3. moos 11:13), vaikka sitä pidetäänkin nykyään profeetallisena eläimenä, ja Johanneksen symbolina.

Lähes kaikki nykyiset kristilliset symbolit ovat olleet käytössä ennen kristinuskoa muussa merkityksessä. Esimerkiksi risti erilaisine variaatioineen on vanha symboli, kalasymboli käännettynä pystyyn symboloi hedelmällisyyttä, triqueta oli alunperin kelttiläinen kolmoisjumalan tunnus jne.

Tuttujen symbolien käyttö uudessa merkityksessä voi auttaa uuden uskonnon omaksumisessa (tai omaksuttamisessa). Vanhoja symboleja on myös vaikea tuhota, joten ne on kätevämpää omaksua uudella merkityssisällöllä. Toisaalta uuden, "alkuperäisen" uskonnon viesti voi olla myös vaikeampaa ottaa todesta, jos sen esittämä asia on tunnettu jo paljon kauemmin hieman erilaisena. Vieraat symbolit voidaan myös demonisoida, jolloin ne voidaan omaksua omaan järjestelmään "negatiivisina symboleina", esim. vuohi. Näin ollen symboli ei lakkaa olemasta (koska symbolien hävittäminen on vaikeaa), vaan muuttuu kielletyksi.

Kristinuskon ja pakanauskontojen yhtäläisyyksistä on kirjoitettu paljon vertailevan uskontotieteen menetelmillä, joten tässä esitetyt näkökohdat ovat vain pintaraapaisu aiheesta[1]. Ylhäällä oleva kuva ei muuten ole se hyvä paimen, jota ehkä ajattelit, vaan Orpheus.


_____________
[1] Ks. Prof. V.T. Aaltosen Miksi en ole kristitty?

7 kommenttia:

  1. Moikka, tää on aika random mut tästä tekstistä oli paljon apua mun koulutehtävään.! :)

    VastaaPoista
  2. Hyvä että teksti oli hyödyksi! Tosiaan aika randomeja nämä vanhemmat tekstini. Tulee melkein ulkopuolinen olo lukiessa näitä, kun ei muista täysin mitä on tullut kirjoitettua.

    Tähän liittyvää pohdintaa on aika paljon myös muissa teksteissä, voin vinkata niihin jos on mielessä vielä jotain erityisesti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hahaha, kirjotin sulle jo uuden kommentin kouluaineistoon liittyen, kun en ollu huomannu sun vastausta. Joo tosiaan vaikka kuulun kirkkoon maailmankatsomukseni on hyvin samankaltainen kuin sun. Mielummin luen aiheista, joista ei puhuta paljoa. Skandinaavien mytologia on yksi sellainen, koska siitä nyt Suomenmaalla ei koskaan puhuta. Joo aiheena mulla on kristillinen symboliikka ja kirkkovuodet nii löysin tästä tekstiä jo paljon juttua! Tää on ihan huikeeta.

      Poista
  3. Hyvä kuulla! Tosiaan, tekstieni lainaaminen on hieno juttu, toki on hyvä jos mainitset lähteen.

    Minusta maailmankatsomuksista on nykypäivänä niin paljon tietoa, että on ainoastaan järkevää tutkia ja poimia itseään kiinnostavia aspekteja sieltä mistä niitä löytää. Kapeakatseisuus rajoittaa, mutta laajasti katsoen voi löytää yhteyksiä aiemmin erillisinä pidettyjenkin asioiden välillä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niinpä!! Nyt takaisin selaamaan sun blogia ja erinnäisiä kirjoja että saisi ton tehtävän joskus valmiiksikin :D

      Poista
  4. Missä kohtaa raamatussa tarkkaan ottaen mainitaan kointähti/Lucifer saatanan vertauskuvana?

    Siinä Jesajan kohdassa on aina ollut kyse vain ja ainoastaan Babylonin kuninkaasta. Sehän jopa alkaa näin:

    "Israelin pelastus. Pilkkalaulu Baabelin kuninkaan kukistumisesta. Assurin perikato. Ennustus Filisteasta.
    141 Sillä Herra armahtaa Jaakobia ja valitsee vielä Israelin ja sijoittaa heidät heidän omaan maahansa; muukalaiset liittyvät heihin ja yhtyvät Jaakobin heimoon. 2
    Kansat ottavat heidät ja tuovat heidät heidän kotiinsa, ja Israelin heimo saa heidät Herran maassa omiksensa, orjiksi ja orjattariksi, ja he vangitsevat vangitsijansa ja vallitsevat käskijöitänsä.
    3Ja sinä päivänä, jona Herra päästää sinut rauhaan vaivastasi, tuskastasi ja siitä kovasta työstä, jota sinulla teetettiin, 4sinä virität tämän pilkkalaulun Baabelin kuninkaasta ja sanot:..."

    Ei ole raamatullista väittää että Saatana olisi Lucifer,
    koska sitä asiaa ei ole koskaan edes lukenut raamatussa.
    Saatanaa ei ole koskaan yhdistetty raamatussa venukseen.

    Outo homma...mutta taivaan tosi.

    VastaaPoista
  5. Terve,
    tulkintasi on pätevä. Lucifer/Saatana-tulkinta on vain toinen yleinen versio tavasta tulkita useista eri jakeista kokonainen kuva, jossa joudutaan toki arvioimaan jakeiden mahdollista vertauskuvallisuutta vs. historiallisuutta. On myös kolmas tulkinta, että mainitut kohdat ovat kaksoismerkityksellisiä, eli että ne viittaavat samaan aikaan fyysiseen historiaan ja myyttiseen kerrontaan. Jesaja 14 ja Hesekiel 28 vertautuvat näiltä osin samantyyppisellä kerronnallaan. Itseäni Raamatussa kiinnostaa ainoastaan sen symbolinen puoli eikä juuri lainkaan sen mahdollinen historiallisuus.

    Ohessa asian pyörittelyä:
    https://www.christianity.com/theology/theological-faq/how-did-lucifer-fall-and-become-satan-11557519.html

    VastaaPoista