19.6.2015

Johannekset

St John The Evangelist And St John The Baptist, El Greco Domenico Theotocopuli, 1605-10[1].

Johannes Kastaja ja Johannes evankelista muodostavat dualistisen symboliparin. Kastajan muistopäivää vietetään kesäpäivän seisauksen aikaan kesäkuussa, ja evankelistan päivä on talvipäivän tasauksena joulukuussa. Johannes Kastaja oli uuden testamentin ensimmäisiä hahmoja ja hän julisti Jeesuksen tuloa. Evankelista oli ensin Jeesuksen opetuslapsi ja hän aloitti toimintansa Jeesuksen kuoleman jälkeen. Johanneksen apokalyptinen ilmestyskirja päättää uuden testamentin[2]. 

Kastajan symboliikka viittaa alkuun ja uuden luomiseen, kun taas evankelistan symboliikka viittaa loppuun ja kuolemaan. Kastajan muistona vietettävän juhannuksen keskeiset elementit ovat vesi ja tuli[3]. Molemmat elementit ymmärretään yleisesti puhdistumisen elementteinä sillä erotuksella, että vedessä on luova ja tulessa tuhoava aspekti. Näin siis juhannuksen juhlimisessa on symbolisesti molemmat Johannekset läsnä: Kastajassa uutta luovan veden kautta, ja evankelistassa polttavan tulen kautta[4].


_____________
[1]  El Greco on tehnyt myös samankaltaisen maalauksen, jossa Kastajan tilalla on Franciscus Assisilainen.
[2] Vaikka Johanneksen mukaan on nimetty evankeliumi, kirjeitä ja ilmestyskirja, on näiden historiallinen kirjoittaja mahdollisesti eri henkilö. Symbolisesti ajatellen tällä ei ole kuitenkaan merkitystä.
Huomioi, mitä Johannes Kastaja sanoi: "Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella." -Matt 3:11
[4] Huomionarvoisaa on, että taiteessa evankelistan kaapu on usein tulen ja veren väriin viitaten punainen.

10 kommenttia:

  1. Täytyypä tässä yhteydessä suositella René Guénonin erinomaista teosta 'Symbols of Sacred Science', josta löytyy paljon pohdintaa myös näihin molempiin Johanneksiin, näiden yhteyksistä Janukseen ja siten myös seisauspäivien symboliikkaan liittyen.

    Kirjan nettiversio löytyy Google Booksista osoitteesta:

    https://books.google.fi/books?id=qEQQht2Y2CQC&pg=PA464&lpg=PA464&dq=guenon+symbols+of+sacred+science&source=bl&ots=GLYgXkTcMV&sig=wohz91oxIABzGC3J8H3oOSnYrNE&hl=fi&sa=X&ei=ntKKVb7KNcLkUZ6Kj8AM&ved=0CGUQ6AEwDQ#v=onepage&q=guenon%20symbols%20of%20sacred%20science&f=false

    Tuolta voi halutessaan etsiä tähän aiheeseen liittyvät tekstit, mutta ehdottomasti suosittelen koko teoksen hankkimista kenelle tahansa pyhän tieteen symboliikasta kiinnostuneelle!

    VastaaPoista
  2. Lisänä edelliseen: näyttäisi harmillisesti siltä, että juuri kyseiset Johanneksiin ja Janukseen liittyvät luvut eivät ole nettiversiossa lukukelpoisia; siinäpä sitten vielä yksi lisäsyy koko teoksen hannkimiseen, hehee.

    VastaaPoista
  3. Löysinpä vielä netin kätköistä mainitsemani Guénonin opuksen pdf-version, ja linkitän sen tähän:

    https://arcaneknowledgeofthedeep.files.wordpress.com/2014/02/guenonfundamentalsymbols.pdf

    Linkin sivulta 170 alkaa tätä aihetta sivuavat ja käisttelevät artikkelit.

    VastaaPoista
  4. Kiitos linkistä Ismo! Teos vaikuttaa hyvältä esittelyltä perustavaa laatua oleviin symboleihin. Hyvin jäsennelty teos sisällysluetteloineen mahdollistaa erityisteemoihin palaamisen aina tilanteen tullen.

    Mitä tulee juuri käsiteltävään aiheeseen, jätin tarkoituksella ympyrä+tangentit-symbolin pois käsittelystä. Huomautan vain, että Guénonin (ansiokkaan) taivaankappalekeskeisen esityksen lisäksi mainitulla symbolilla on muitakin avaimia.

    VastaaPoista
  5. Ole hyvä! Hienoa, jos teos herättää kiinnostusta.

    Kuulisin mielelläni noista muistakin avaimista Guénonin esittämien ohella / lisäksi.

    VastaaPoista
  6. Kuten Guénon mainitsi, ympyrä+tangentit on muurarillinen symboli. Tältä pohjalta ohessa muutama julkisesti esitetty avain, joista voi olla hyötyä muutenkin:
    http://www.masonic-lodge-of-education.com/point-within-a-circle.html
    http://www.freemasons-freemasonry.com/point_within_circle.html

    VastaaPoista
  7. Kiitos linkeistä, täytyy lukea ajatuksen kanssa läpi!

    VastaaPoista
  8. Mukavaa, kun olet taas aktivoitunut kirjoittamaan! Hyviä kirjoituksia kuten aina.

    Voi kunpa olisi aikaa jossain välissä perehtyä Guenoniin tarkemmin, mutta nyt on F. Schuonin aika, joten en siinäkään huonossa seurassa ole.

    VastaaPoista
  9. Kiitos kannustuksesta Tulihenki!
    Schuon on itselleni uusi tuttavuus, pitääkin perehtyä tarkemmin.

    VastaaPoista
  10. Schuon on ehdottomasti tutustumisen arvoinen kirjailija ja traditionalisti! Hänen teoksensa ovat matemaattisella tarkkuudella kirjoitettua asiaa, jonka seurassa tuntuu kuin katselisi kauniisti rakennettua geometrista taideteosta. Henkilökohtaisessa elämässäänhän hän oli melkoinen eksentrikko, ja piti "rituaalista alastomuutta" hyvin tärkeänä kohdattuaan Neitsyt Marian jossain hyvin intensiivisessä näyssään.

    VastaaPoista