13.3.2011

Ovi

Kuvassa budapestiläisen kirkon kolkutin.

Jatkoa Vasen ja oikea-tekstiin...

Usein väitetään, ettei keskitietä kulkemalla pelastu. Elämään johtava kaita tie on edelliseen tekstiinikin viitaten nimenomaan keskitie[1]. Kaita tie johtaa Booasin ja Jaakinin välissä olevalle temppelin portille, jota valvoo ovenvartija[2]. Porttien haasteet vaihtelevat, mutta lupaukset totuuden etsijälle takaavat pyrkijän ponnistelut vaivan arvoisiksi[3]. Pyhimpään johtavalle portille pääsy on jo sinänsä haaste: mikäli vaeltajan polku vetää liiaksi vasemmalle tai oikealle, päätyy hän kiertämään temppelin ulkosivua vain huomatakseen tulevansa takaisin lähtöpisteeseen vastakkaiselta puolelta, ellei hän käänny takaisin[4]. Temppelin kiertämistä huonompi vaihtoehto on, että vaeltaja poistuu polkujen eksyttämänä esipihalta takaisin ulos[5]. Dualismin lisäksi toinen keskeinen teema esipihalla on eläinten uhraus[6].

Dualismin avain on ykseys, ykseys on rakkaus, rakkaus on Kristus ja Kristus on tie ja ovi[7]. Pyrkijän päästyä ovesta sisälle ovat eksoteeristen uhrausten ja vastakkainasettelujen haasteet tulleet voitetuiksi.

Oven kolkuttamisen teemaa voidaan lähestyä myös vastakkaisesta perspektiivistä. Ihmisen ollessa temppeli(-n sisällä), koputtaa Kristus pyytäen päästä sisälle[8]. Oven käsite toistuu myös häävertauksissa, joissa Kristus on ylkä ja pyrkijä joko morsian tai viisas/tyhmä neitsyt[9]. Hääteema on keskeistä mystiikan symboliikkaa, ja vastaparien liitto kuvaa hyvin dualismista ykseyteen siirtymistä[10].

________________
[1] Ja sinun korvasi kuulevat takaasi tämän sanan, milloin poikkeatte oikealle tai vasemmalle: "Tässä on tie, sitä käykää". -Jes 30:20
[2] Hänelle ovenvartija avaa, ja lampaat kuulevat hänen ääntänsä; ja hän kutsuu omat lampaansa nimeltä ja vie heidät ulos. -Joh 10:3. Sama portti-symboliikka toistuu temppelin esipihan portin kohdalla, kuin myös kaupungin porttien kohdalla. Olen käsitellyt portteja ja ovenvartijoita tarkemmin tekstissä Ristin haaste ja Tähdeksi tuleminen.
[3] Anokaa, niin teille annetaan; etsikää, niin te löydätte; kolkuttakaa, niin teille avataan. Sillä jokainen anova saa, ja etsivä löytää, ja kolkuttavalle avataan. -Matt 7:7,8
[4] Aivan oikein sanotaan, että tietyssä pisteessä ääripäät yhtyvät.
[5] Henkiseltä tieltä luopuminen voi tässä tapauksessa johtua väsymisestä loputtomiin vastakkainasetteluihin, joihin esipihan dualistiset kamppailut voivat johtaa. Harhautuminen voi aiheutua myös kiintymisestä eksoteerisiin muotoihin, jolloin hengellinen pyrkimys vain "unohtuu".
[6] Eli ihmisen alemman olemuspuolen kesyttäminen ja synnin ratkaiseminen.
[7] Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen. -Joh 10:9. Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani. -Joh 14:6
[8] Minä nukuin, mutta minun sydämeni valvoi. Kuule, rakkaani kolkuttaa: "Avaa minulle, siskoseni, armaani, kyyhkyseni, puhtoiseni. Sillä pääni on kastetta täynnä, kiharani yön pisaroita." -Laul.l. 5:2.  Katso, minä seison ovella ja kolkutan; jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, niin minä käyn hänen tykönsä sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan, ja hän minun kanssani. -Ilm 3:20
[9] ja olkaa te niiden ihmisten kaltaiset, jotka herraansa odottavat, milloin hän palajaa häistä, että he hänen tullessaan ja kolkuttaessaan heti avaisivat hänelle. -Luuk 12:36. Mutta heidän lähdettyään ostamaan ylkä tuli; ja ne, jotka olivat valmiit, menivät hänen kanssansa häihin, ja ovi suljettiin. -Matt 25:10
[10] Vrt. Christian Rosenkreutzin kemialliset häät & William Blaken Taivan ja helvetin avioliitto.

10 kommenttia:

  1. Oikein hyvää jatkoa edelliselle tekstille. Erityisesti temppelin rakenteisiin liittyvät huomiosi ovat kiinnostavia. Voi vain toivoa että jossain tulevissa teksteissäsi pääsemme jo tukistelemaan temppelin sisätilojen rikkaita vertauskuvia.

    VastaaPoista
  2. Kiitos kannustuksesta. Aiemmista tekstikaavailuista viisastuneena en kuitenkaan lupaa mitään: Henki kulkekoon missä tahtoo!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sain juuri päätökseen Jean Hanin 'The Symbolism of the Christian Temple' -teoksen, jossa käsiteltiin mainiolla tavalla myös tätä oven symboliikkaa ja sen yhteyttä Kristukseen. Myös muut temppelin symboliikkaa käsittelevät tekstit olivat varsin erinomaisia, ja teosta on helppo suositella. Erityisesti tämän teoksen luettuani jäi mieleeni se, kuinka rappiollista ja turmeltunutta moderni arkkitehtuuri ja sen mukana myös kirkkojen arkkitehtuuri on etenkin täällä protestanttisessa ja luterilaisessa maailmassa.

      Poista
  3. Hyvä kuulla!

    Olisikin kiinnostavaa tietää, kuinka moni todellisuudessa pitää nykykirkkojen arkkitehtuurista...

    VastaaPoista
  4. obnoxion8/7/17 21:42

    Minä pidän... Esimerkiksi Oulun tuntumassa sijaitseva Kärsämäen paanulirkko, sekä Kuokkalan kirkko Jyväskylässä ovat upeita. Molemmat onoteerattu James Pallisterin kirjassa "Sacred Spaces - Contemorary Religious Architecture", jossa esitellään 30 esimerkkiä eri uskontojen nykyarkkitehtuurista. Minusta on saavutus, että Suomesta on mahtunut mukaan kaksi esimerkkiä. Nykykirkoille kannattaa antaa mahdollisuu. Uskonnollinen nykyarkkitehtuuri on poikkeuksellisen haastavaa pyhän kontemplaatiota.

    VastaaPoista
  5. Pidän kyllä noista molemmista. Oikeastaan nyt kun katsoin kuvaa aiemmin mielessäni olleesta negatiivissävytteisestä nykykirkosta, taidan pitää omalla tavalla siitäkin. Ajat muuttuu. Toki taitaa olla, että arvostan edelleen eniten näkemiäni eurooppalaisia goottilaistyylisiä kirkkoja. Mutta eihän kehitys etene taaksepäin, ne ovat aikansa merkkejä ja nyt tehdään ja kuvastetaan uutta.

    Tulipa mieleen tässä yhteydessä tämä Loirin tuore tuotos: https://www.youtube.com/watch?v=IHO0_eqtsGw
    Symbolinen temppeli - symbolinen lapsi.

    VastaaPoista
  6. obnoxion9/7/17 17:18

    Loiri taisi lainata samoja sanoja puhuessaan lapsistaan taannoin Vain Elämää -ohjelmassa.

    Itsekin koen goottilaisen kirkon sieluni kirkoksi. Mutta muotojen ytimissä olevat ideat ilmaisevat itseään tänään toisista kulmista. Rakentaa nyt goottilaisia kirkkoja olisi kopioimista, ei luomista. Olen ajatellut että nykykirkot ovat kuin suurennettuja yksityiskohtia menneiden aikojen runsasmuotoisemmista kokonaisuuksista - hieman samoin kuin van Gogh on sanonut keskittyvänsä maalauksissaan siihen, mitä vanhat mestarit kuvasivat pyhimysten sädekehiksi.

    VastaaPoista
  7. Aivan. Ja eiväthän goottilaisetkaan kirkot ole muuta kuin oman aikansa konstruktioita. Jos alkuperäisessä pitäisi pysyä, olisi Raamatussa kuvatut Salomon temppelin variaatiot ainoita oikeita. Toisaalta, olisivatko oikeastaan enää mitkään kirkot perusteltuja uuden testamentin opetuksen valossa? Ja vielä, eivätkö kaikki kirkot ole saman kaanonin mukaan aivan yhtä perusteltuja, jos sellaisia nyt vielä halutaan kuitenkin rakentaa?

    VastaaPoista
  8. Kirkot ovat minusta arvokkaita muotoja. Ne ovat kuin jalanjälkiä erämaassa, missä yleensä vain eläimet kulkevat; ne näyttävät että tästä on kulkenut ihminen, ja tuohon suuntaan. Mutta, jos joutuu rukoilemaan rakennuksessa jonka kokee epähenkiseksi, voi aina lainata Miltonin sanoja: "Henki, jolle arvokkaampi kuin temppelit on sydän vilpitön, mua neuvo!".

    VastaaPoista