21.5.2010

Elohim ja JHWH

Kristityt tekevät harvemmin erotusta Jumalan nimien merkitysten välillä. Yleiskäsitteen jumala käyttäminen erisnimenä on tarkemmin tarkasteltuna liian ylimalkaista totuuden etsijälle. Raamatun kaikkien jumala-käsitteiden yhdistäminen samaan Jumalaan antaa myös tarpeetonta polttoainetta ateismille ja agnostismille. Toki heidän kritiikkinsä käsitteiden ristiriitaisuudesta antaa todisteensa sille, että käsitteiden erottamisella on merkitystä. Käsittelen seuraavaksi Raamatun Jumalan olemusta siten kun itse sen käsitän[1].

JHWH on osa Elohimia[2]. Genesis alkaa elohistisella luomiskertomuksella, jota seuraa jahvistinen luomiskertomus. Toisistaan poikkeavat kuvaukset voi käsittää ristiriidan sijaan kahden eri näkökulman kuvauksena samasta asiasta. Elohim on Isän ainoa Poika. Pyhän Hengen kautta olemme kaikki yhdessä Elohimissa, ja siten veljiä keskenämme. Johanneksen evankeliumin mukaan kaikki on luotu Logoksen kautta, joka on Kristus. Logos ja Elohim ovat sama asia. Uuden testamentin vertaukset Kristuksen ruumiista tukevat Elohimin monikkomuotoista ykseyttä. JHWH:n negatiiviset puolet havainneet gnostikot nimittivät luojajumalaa demiurgiksi, jonka yläpuolella on todellinen Jumala, Isä. Absoluutti, Korkein on Jeesuksen eli Logos-Elohimin Isä, ei JHWH. JHWH on samankaltainen heimojumala kuin suomalaisten Ukko tai muslimien Allah[3]. JHWH on nimenomaan juutalaisten Jumala, kristittyjen Isä on kaikkien kansojen Jumala. Elohim loi taivaan ja maan, JHWH käyskenteli paratiisissa ja loi ihmisen[4]. Jobin kirjan katkelma osoittaa hyvin Elohimin ja JHWH:n suhteen[5]:

Niin JHWH sanoi Saatanalle: "Oletko pannut merkille palvelijaani Jobia? Sillä ei ole maan päällä hänen vertaistansa; hän on nuhteeton ja rehellinen mies, pelkää Elohimiä ja karttaa pahaa." -Job 1:8

Asia ei ole tietenkään näin mustavalkoinen. Kabbalistien esitykset JHWH:sta ovat täysin hyväksyttäviä, ja siten tämän jaottelun ulkopuolella. JHWH voidaan perustellusti korottaa pois heimojumalan asemasta.

________________________
[1] Skeptikko voisi huomauttaa aiheellisestikin, ettei VT:n ja UT:n Jumala(t) ole yhdistettävissä koska ne ovat eri uskontojen jumalia. En lähesty asiaa tältä näkökannalta.
[2] Elohim on monikkomuoto.
[3] Allah on Jumala arabiaksi, joten kristittyjenkin Jumala on Allah. Tällainen käsitteellinen sekasotku johtuu ainoastaan ryhmien pyrkimyksestä ylentää oma heimojumala korkeimman tilalle. Ykseyden kannalta on toki sympaattista, että kristittyjen sekä muslimien Jumalalla on sama nimi. Elohimistä puheenollen ovat mainitut heimojumalatkin periaatteessa osa Elohimiä, jos jätetään huomiotta spekulaatiot niiden todenperäisyydestä.
[4] Toivoen että ihminen jäisi henkisesti eläimen tasolle!
[5] Kuten myös Saatanan. Palaan tähän myöhemmin.

4 kommenttia:

  1. obnoxion9/6/10 21:50

    "JHWH voidaan perustellusti korottaa pois heimojumalan asemasta".

    Pitäisin itsekkin selvänä ettei kyse ole pelkästään heimojumalasta.


    "Asia ei ole tietenkään näin mustavalkoinen. Kabbalistien esitykset JHWH:sta ovat täysin hyväksyttäviä, ja siten tämän jaottelun ulkopuolella".

    Kabbalan opetuksiin jokseenkin perehtyneenä pidän tekstiäsi erinomaisena. Toki sellaisilla nimillä kuin Elohim, JHWH tai ha'Satan on niin monia ja monimuotoisia attribuutteja, että jokaisesta niistä voisi tehdä oman kirjasarjansa.

    Tuo kolmas alaviitteesi toi mieleeni erään lukemani väitteen, jonka mukaan kiinankielisissä Raamatuissa Jumalan nimi on käänneety muotoon "Tao". En tiedä pitääkö tämä paikkaansa, tai mikä/mitkä Raamatun useista jumalnimistä tämän käännöksen saivat. Mutta mikäli "Tao" on vastannut tässä käännöksessä Tetragrammatonia, alkaa nimivalinta ensimmäisen järkytyksen jälkeen kuulostaa suorastaan nerokkaalta huomiolta. Se nimittäin korostaa juuri niitä nelikirjaimisen nimen merkityksiä, jotka nostavat sen heimojumaluuden yläpuolelle. Konkreettisena kabbalistisena esimerkkinä voisin nostaa esiin elämän puun keskipilarin sefiroiden numeroarvojen yhteenlasketun summan 26, joka vastaa Tetragrammatonin nimen gematrista lukuarvoa - Tässä siis todellakin Tie eli Tao.

    Mutta tämä on vain spekulaatiota ja pintaa...

    Kiitos kuitenkin tästä tekstistä!

    VastaaPoista
  2. Kiitos ymmärryksestä & avartavasta kommentista, Obnoxion.

    Näissä jumalnimissä on todellakin verho toisensa jälkeen. Lopulta jokainen nimitys sisältää väylän Ein Sofiin, oli muoto miten karkea tahansa. JHWH on siinä mielessä hankala nimi, että siihen sisältyy samalla äärimmäisen korkeita kuin myös karkeita merkityksiä -naamioita.

    Suufilaisvaikutteinen Jumalan 99 kaunista nimeä avaa yksiulotteisena pidettyä islamilaista näkökulmaa asiaan. Tekeillä (monien muiden keskeneräisten tekstien -ja ajatusten- ohella) on yleisesitys uskontojen jumalnimistä, taustalla havainto Jumalan moninaisesta ykseydestä, puhuttiin sitten mistä tahansa deismin muodosta.

    VastaaPoista
  3. "Suufilaisvaikutteinen Jumalan 99 kaunista nimeä avaa yksiulotteisena pidettyä islamilaista näkökulmaa asiaan."

    Erittäin totta!

    Olisi muuten upeaa saada vahvemmin esille se henkeäsalpaavan kaunis islam, joka elää sufien säkeistöissä. Ihmiset tuntuvat muistavan vain muutamat radikalismin vuodet. Vielä 70-luvulla Egyptin katukuvasta oli vaikea löytää hunnutettua naista. Paljon on muuttunut muutamassa kymmenessä vuodessa.

    VastaaPoista
  4. Näin on. Lämpenen paljon suufien näkemyksille, taisivat olla vaikuttamassa temppeliherrojen näkemyksiin ja sitä kautta länsimaiseen esoterismiin. Aiemmin linkittämäni YLE:n dokumentti aiheesta antoi viitekehyksessään hyvän kuvan suufeista.

    VastaaPoista