20.12.2008

Vapahtajan syntymä

Vieressä Vincente Gilin Adoracao dos magos (1498-1518).

Käsittelen tässä kirjoituksessa Jeesuksen syntymän symbolista puolta. Perinteinen joulukuvaelma tiivistää Jeesuksen syntymän symbolit hyvin. Alkuperäisen jouluseimen kehitti Franciscus Assisilainen vuonna 1223 protestiksi väkivaltaisia ristiretkiä vastaan. Hänen asetelmassaan ei tarvittu Jeesus-nukkea, koska hänen mukaansa kristus tuli nähdä lähimmäisissä ihmisissä.

Raamatussa Jeesuksen syntymä kuvataan kahdesta näkökulmasta. Perinteinen jouluevankeliumi luetaan Luukaksen toisen luvun 1-20 jakeista. On syytä huomioida, että jouluevankeliumissa mainitaan vain paimenten tervehtineen Jeesusta. Matt 2:1-23 kertoo asian pelkästään itämaan tietäjien kannalta. Markus hyppää suoraan Jeesuksen aikuisuuteen ja Johanneksen evankeliumi lähestyy asiaa metafyysisesti aloittaen "kosmisen kristuksen" alkuperästä hypäten Jeesuksen syntymän ohi.

Alussa Johanneksen mukaan oli siis Logos eli Sana, jonka kautta kaikki on luotu. Tämä Logos inkarnoitui ihmisenä Jeesuksessa. Voidaan siis puhua Kristuksesta Logoksena ja Jeesuksesta ihmisenä, jotka yhdessä Jeesus Kristuksena muodostavat täydellisen Jumalan ja täydellisen ihmisen yhtä aikaa.

Kun käsitellään Jeesuksen syntymän symboliikkaa, pitää huomioida, että sikäläisen tavan mukaan tallit olivat kiveen hakattuja luolia. Kristus siis syntyy luolassa. Sieltä Kristuksen löytävät sekä Itämaan tietäjät että paimenet, toisistaan poikkeavilla tavoilla.

Suomeksi käännetyt itämaan tietäjät (μαγοι απο ανατολων) ovat tarkasti käännettyinä "taikurit idästä". Englanniksi termi "magi" kuvaa asiaa hyvin. Suomeksi sana "taikuri" kuulostaa hieman halventavalta, joten sopivampi sana olisi "maagi" tai "velho". Termi "tietäjä" on myös hyvä, kun ymmärretään sen merkitys.

Tietäjien voidaan ajatella olevan sen aikaisen maailman tiedemiehiä, nykyisin termi "salatieteilijä" kuvaa heidän metodeitaan paremmin. Tarkemmin määriteltynä tietäjät ovat voineet olla Kaldealaisia astrologeja, koska sikäläinen tähtitiede oli enemmänkin astrologiaa kuin nykyistä tähtitiedettä ja Kaldealaiset olivat siinä edistyneitä. Heillä oli myös tieto profetioista jotta ilmiön havaitseminen voitiin yhdistää ennustukseen Vapahtajan syntymästä. Tietäjien määrää ja sukupuolta ei kerrota Raamatussa. Myöhemmin heidät on kuvattu kolmena henkilönä, jotka ovat edustaneet sekä kolmea ihmisen ikäkautta, että kolmea maanosaa. Perimätiedossa heidän nimensä, ikänsä ja maanosansa ovat seuraavat: Kaspar - aasialainen, Melchior - eurooppalainen sekä nuorin, ja Balthasar - afrikkalainen arabi. Tietäjät löytävät Jeesuksen seuraamalla tähteä. Tähteä voidaan pitää ulkopuolisen johdatuksen symbolina, Mestarina jota seurataan.

Huomioi Jeesuksen myöhemmin toivovan kointähden syttyvän seuraajien sydämissä ja toisaalta hänen itsensä sanovan olevansa tuo kointähti. Tähden osoittama paikka - luola, jossa Vapahtaja syntyy, kuvaa ihmisen salattua Henkeä. Näin siis tuon Johanneksen mainitseman Logoksen on synnyttävä meissä jokaisessa erikseen.

Teemaan liittyy allegoria hävitetystä Salomon temppelistä (syntiinlangennut ihminen), jonka alta löytyy salainen hautaholvi jossa kaikki on vielä ehjänä. Kun ajatellaan vanhan testamentin liiton arkkia, joka tuossa holvissa kenties on, on jouluevankeliumissa luolasta löytyvä Kristuslapsi juuri tuo liiton arkki eli vapahtaja lihaksi tulleena. On syytä huomioida, että myöhemmin Jeesus myös haudattiin luolaan. Jeesuksen myöhempi opetus vahvistaa ihmisen todella olevan Pyhän Hengen temppeli ja Kristuksen (liiton arkin) olevan meissä. Kristus myös vaatii opetuslapsiaan seuraamaan häntä (tähteä).

Tietäjien lahjoista on päätelty heidän olevan kuninkaallisia, mutta tästä ei ole erillistä mainintaa Raamatussa. Tietäjien lahjat voi tulkita - mikäli on tarvetta - kolmen Jumalan prinsiipin mukaan seuraavasti: kulta - Isä, suitsuke - Pyhä Henki ja mirha - Poika. Perusteet jaolle ovat ilmeiset, joten en perustele niitä enempää. Voi myös ajatella, että tietäjät tuodessaan kyseiset lahjat ovat joko kehittäneet itsessään kyseenomaiset prinsiipit, tai he edustavat kukin poikkeavia kehityslinjoja edustaen aina omaa prinsiippiään. Tulkinnalle jää tässä kysymyksessä vapaus, koska Raamatussa ei mainita tietäjien määrää eikä lahjojen antajien jakaumaa. Periaatteessa ajatellen vihkimys-teoriaa voidaan tietäjiä ajatella olevan vaikka yksi jokaista prinsiippiä kohden (riippuen monella jaollista järjestelmää käytetään).

Paremmin tunnetussa Luukaksen evankeliumissa paimenet saavat tiedon Vapahtajan syntymästä enkeleiltä näköjään tekemättä itse mitään. Paimenet edustavat tavallista arjen tasolla toimivaa ihmistä, jolla on tiedon sijaan uskoa. Paimenet eivät itse nähneet tähteä ja löytäneet Beetlehemiin kuten tietäjät, vaan enkeli ilmoitti heille tiedon. Lienee selvä, että yleisesti luettava Jouluevankeliumi on nimenomaan Luukaksen versio.

Näihin keskeneräisiin pohdintoihin päättäen hyvää Vapahtajan syntymäpäivää itse kullekin!

2 kommenttia:

  1. Kirjoittaja päätyy kapeasta näkökulmastaan käsin loogisiin johtopäätöksin. Tekstin kokoaminen monesta lähteestä on tehty hieman raskaasti luettavaan muotoon (toistoa).

    Katsoin samalla sivustolla olevaa tekstiä gnostilaisuudesta. Teksti oli joko tarkoituksella tai vahingossa täynnä virheitä. Esim. väittämä Jeesuksen jumaluuden kieltämisestä - tosiasiassa monissa gnostilaisissa suunnissa asia oli päinvastoin, he kiistivät Jeesuksen ihmisyyden.

    VastaaPoista
  2. Tämä oli pitkästä aikaa hyvä kertaus moniulotteisesta aiheesta. Ervast taisi ainakin samaistaa itämaan tietäjät kolmeen korkeampaan prinsiippiin, ja myös muista lähteistä olen tavannut käsitykseen, että he edustavat ja symboloivat kolmea korkeampaa prinsiippiä ja kolmea vihkimysastetta.

    Suomen kielen Tietäjä -sana on muuten jälleen yksi osoitus kielemme mahtavuudesta ja moniulotteisuudesta. Tie-täjä: Ihminen, joka Tietää henkisen Tien ja osaa opastaa sillä kulkemisessa. Myös Taitaja liittyy hienosti samaan kielivyyhtiin: Ihminen, jolla on Taitoa, joka Taitaa, ja joka on Taittanut matkaa. Sanan voimalla Velhokansa nousee!

    VastaaPoista